LiU's logotype

Page responsible: Jonte Bernhard jonte.bernhard@liu.se
Last updated: 2013-05-05 by Jonte Bernhard
LiU » ITN » Fysik och elektroteknik » Ingenjärsvetenskapens didaktik » Jonte Bernhard

Linköping University

[ Hoppa direkt till textinnehållet ]
In English Contact us
Menu: Jonte Bernhard, CV, Teaching, Research Group, Research projects, Publications, News,

Välkommen till Jonte Bernhards hemsida!

 

The real voyage of discovery consists
not in seeing new landscapes,
but in having new eyes.

Marcel Proust

Med dessa ord av Marcel Proust hälsar jag dig välkommen till min hemsida!

Att utbilda studenter i framförallt fysik och elektroteknik har varit en av mina huvudgärningar under mer än 30 år. Jag har undervisat på alla nivåer från gymnasiet till forskarutbildning. För att ge studenterna möjligheter till ett mer insiktsfullt lärande har jag varit ansvarig för flera utvecklingsprojekt inom utbildning. Jag har under senare också givit kurser inom pedagogik och didaktik samt varit involverad i forskarutbildning inom naturvetenskapernas och ingenjörsvetenskapernas didaktik.

Min forskarbana startade med experimentell forskning i fasta tillståndets fysik med studier av magnetiska material och jag blev Tekn Dr 1987. Kort därefter tillbringade jag ett år som postdoc vid RIKEN i Japan. Mitt intresse för studenternas lärande medförde att flyttade mitt fokus mot didaktisk forskning, med inriktning mot fysik och teknik, omkring 1995. Jag har främst intresserat mig för hur verkliga experiment med ”hands-on” kan kombineras med moderna teknologier såsom datorstöd mätteknik, simuleringar och visualiseringar för att samverka till ett insiktsfullt lärande under laborationer. Min forskning visar att det går att uppnå mycket goda resultat, men att den pedagogiska utformningen av laborationerna är kritisk och att lärarna är mycket viktiga. Teknik, om den används förnuftigt, kan den tjäna som "nya ögon". Forskningen är exempel på "design-based educational research" som har till syfte att såväl förbättra den pedagogiska praktiken som att bidra till teoriutveckling på samma gång. Den har bl a givit insikter i kritiska aspekter för utformande av laborationer samt resulterat i en modell för studenters lärande av komplexa begrepp inom ingenjörsvetenskap. Jag har ansvarat för flera forskningsprojekt med rådsanslag och det senast är Investigating learning in engineering and in techno-science as a material discursive practice med stöd från Vetenskapsrådet.

 

Namn: Jonte Bernhard
Tjänst: Professor i ingenjörsvetenskapens didaktik
Examina: Tekn Dr, civilingenjör, docent i fysik
Institution: ITN

KONTAKT

Telefon: 011 363318 (också mobil)
E-mail: jonte.bernhard@liu.se
Kontor: Täppan, TP6158

Adress:
Linköpings universitet
Institutionen för teknik och naturvetenskap
Campus Norrköping
601 74 Norrköping