Laboration 7 - Arduino, signalbehandling, ljudeffekter
Denna laboration går ut på att göra enklare signalbehandling i realtid med Arduino:
Laborationshandledning
Här finns också mer information om modulus och bitwise AND: modulus.pdf, och om DC-offset dc-offset.pdf.
Förberedelse – 1. Granska befintlig kod och kommentarer
Granska befintlig kod med kommentarer innan laborationen börjar. Använd antingen en vanlig texteditor eller Arduino IDE. Bekanta er med den befintliga koden och strukturen. Börja med de olika globala variablerna, kolla sedan på Timer2-interrupten (som ligger längst ned i koden). Kolla sedan på den korta och torftiga void loop-funktionen. All (egentlig) kod för denna laboration kommer att skrivas i void loop.
Förberedelse – 2. Läs på om effekttyperna
Läs på om hur en overdrive fungerar och hur man kan skapa overdriven i kod. Testa gärna en version i Matlab inför laborationen. Läs också på hur en flanger respektive en ringmodulator fungerar, samt olika sätt att digitalt skapa ett reverb.
Arduinokoden
Ni redovisar laborationen vid tillfället för mig. Om mer tid behövs redovisas laborationen genom att ni mailar mailar mig på
niklas.ronnberg@liu.se så bokar vi en tid för redovisning.