Föreläsningsanteckningar
Här kommer föreläsningsanteckningar att successivt presenteras. Just nu ligger förra årets föreläsningar uppe, men de kommer att uppdateras under kursens gång till årets versionen.
- Föreläsning 1 - Introduktion - föreläsningsanteckningar som pdf
- Föreläsning 2 - Ljudsyntes - föreläsningsanteckningar som pdf
Matlabkod som textfil.
SuperColliderkod - Föreläsning 3 - Ljudrepetition och ljud i Matlab - föreläsningsanteckningar som pdf
Matlabkod som textfil.
Och, experimentera gärna mer med denna Matlabkod för att se mer vad som händer med den digitala representationen, och sedan den analoga versionen av denna. - Föreläsning 4 - Introduktion till Arduino, Supercollider, DSP - föreläsningsanteckningar som pdf
Arduinokoden som textfil. - Föreläsning 5 - Filter, dynamik (och mix) - föreläsningsanteckningar som pdf
Supercolliderkod - Föreläsning 6 - Ljudteknik, mikrofoner, och inspelning - föreläsningsanteckningar som pdf.
- Föreläsning 7 - Rum och reverb - föreläsningsanteckningar som pdf.
SuperColliderkoden som användes som exempel.- Sånginspelningen - vocal.wav
- Impulsrespons 1, HT2019 - impulse1.wav
- Impulsrespons 2, HT2019 - impulse2.wav
- Impulsrespons 3, HT2019 - impulse3.wav
- Impulsrespons 4, HT2019 - impulse4.wav
- Impulsrespons 5, HT2019 - impulse5.wav
- Impulsrespons 6, HT2019 - impulse6.wav
- Impulsrespons 1 på sång, HT2019 - impulse1.wav
- Impulsrespons 2 på sång, HT2019 - impulse2.wav
- Impulsrespons 3 på sång, HT2019 - impulse3.wav
- Impulsrespons 4 på sång, HT2019 - impulse4.wav
- Impulsrespons 5 på sång, HT2019 - impulse5.wav
- Impulsrespons 6 på sång, HT2019 - impulse6.wav
- Impulsrespons stora trapphuset i Kopparhammaren 2, HT2017 - handklapp.
- Impulsrespons stora trapphuset i Kopparhammaren 2 på sång, HT2017 - handklapp.
- Impulsrespons trapphuset i Kopparhammaren 2, HT2016 - trumstockar.
- Impulsrespons trapphuset i Kopparhammaren 2, HT2016 - handklapp.
- Trumstockar, trapphuset i Kopparhammaren 2 på sång, HT2016 - trumstockar.
- Handklapp, trapphuset i Kopparhammaren 2 på sång, HT2016 - handklapp.
- Gästföreläsning 1 - Rikard Lindell om loopbaserad ljudapp
- Gästföreläsning 2 - Jacopo Lovatello från Softube
- https://en.wikipedia.org/wiki/Nyquist%E2%80%93Shannon_sampling_theorem
- https://en.wikipedia.org/wiki/Aliasing
- https://www.dsprelated.com/freebooks/filters/Frequency_Warping.html
- https://en.wikipedia.org/wiki/Nonlinear_distortion
- https://en.wikipedia.org/wiki/Nonlinear_system_identification
- https://en.wikipedia.org/wiki/Physical_modelling_synthesis
- https://en.wikipedia.org/wiki/Electronic_circuit_simulation
- https://en.wikipedia.org/wiki/Minimoog
- https://en.wikipedia.org/wiki/1176_Peak_Limiter
- https://jacopolovatello.bandcamp.com/
- Gästföreläsning 3 - Dan Nyberg från NFC
- https://en.wikipedia.org/wiki/Adaptive_Multi-Rate_audio_codec
- https://en.wikipedia.org/wiki/Masking_threshold
- https://en.wikipedia.org/wiki/Auditory_masking
- https://en.wikipedia.org/wiki/Automatic_gain_control
- https://en.wikipedia.org/wiki/Audio_file_format
- https://www.montana.edu/rmaher/publications/maher_aes_1011_8494.pdf
- Föreläsning 8 - Modern ljudredigering och fasvokoder - föreläsningsanteckningar som pdf.
Samt Stefans del om fasvokoder, pitchshift och time-stretch, även följande avsnitt bör vara av intresse, samt följande matlabkod.
Här finns också Stefans exempel på att fasen inte har betydelse för ljudupplevelse.
Samt Stefans antecknignar här: Se vidare länkar här:
Och slides från era presentationer:
- Audio Interaction in Computer Mediated Games - audio_interaction.pdf
- “Jukebox” - en generativ modell för musik - jukebox.pdf
- Perceptual Coding of High-Quality Digital Audio - perceptual_coding.pdf
- Procedural Audio in Computer Games Using Motion Controllers - procedural_audio.pdf
- Symbolic Music Generation with Transformer-GANs - symbolic_music.pdf