TNM113 - Procedurell ljuddesign för användargränssnitt, VT2023

Laboration 1 - uppgift

I denna laboration ska ni använda ljudprogrammeringsmiljön SuperCollider (SC). SC är en realtidssyntesmiljö med stora möjligheter att koda ljudsyntes och signalbehandling. SC finns för Mac, Linux och Windows och kan laddas ned här: https://supercollider.github.io/

Laborationen går ut på att spela in ett ljud och sedan använda SC för att procedurellt ändra ljudet relativt en (fiktiv) interaktion.

SC är en kodmiljö som består av två sidor, en serversida som innehåller synthdefinitioner som skapar ljud och en klientsida som exempelvis skickar noter till synthdefinitionerna för att förändra tonhöjden på syntarna.

Uppgiften

Uppgiften går ut på att göra fyra ljud till en kaffemaskin. Kaffemaskinen har endast en knapp och ingen visuell återkoppling, därför behövs ljud. Knappen togglar kaffestyrka (svag, medel, stark) vid korta tryck, medan ett långt tryck startar bryggningen. Ljudet ska användas för att sonifiera och återkoppla kaffestyrkan och att bryggning startas. Alltså behövs fyra typer av ljudåterkoppling till användaren.

Här finns laborationskompendiet: la1_foley.pdf.
Och här finns grundkoden för SuperCollider: la1_foley.scd.