Laboration 3 - förberedelse
Förberedelse – 1. Tänk på vilket ljud som ska användas
Fundera över värdeorden för företaget. Vad symboliserar high tech, vad sänder en signal om unga vuxna, på vilket sätt kan sustainability återges i ljud? Och bestäm om ni ska göra ljudet helt procedurellt eller om ni ska spela in ljud som sedan procedurellt förändras och anpassas.
Här följer några länkar för inspiration
- Först info om ljudlogotyper: https://soundlogo.wikimedia.org/learn-more/
- Sound design: tell a story without using words https://soeliok.com/en/blog/sound-design-tell-a-story/
- Basic Semantics of Product Sounds http://www.ijdesign.org/index.php/IJDesign/article/view/957/473
- Och här finns info om sonic interaction design: https://en.wikipedia.org/wiki/Sonic_interaction_design
Förberedelse – 2. Bekanta er med koden som ges i zip-filen
Koden har en kort/liten synthdefinition (distanceSonification) som från början innehåller en triangelvåg (LFTri.ar) i 220Hz och med en ljudvolymsförändring (level) vilken styrs av när bilen är 3 meter eller närmre ett hinder bakom och musknappen är nedtryckt eller inte. Ljudvolymen i sin tur ändras med hjälp av lag(1), vilket innebär att ljudet går från 0 till 1 respektive från 1 till 0 på en sekund.
När ni löser uppgiften så skapar ni fler synthdefinitioner om ni anser att ni vill ha det.
Det finns en till synthdefinition (sendMouse) som skickar muskoordinaterna och musklick via OSC till klientsidan. Det som kan vara lite intressant att titta på i denna synthdefinition är Impulse.kr(60). Detta ställer hur ofta muskoordinaterna ska kollas och skickas via OSC, skickas det för sällan blir responsen i interaktionen väldigt seg och är frekvensen för hög skickas antagligen data i onödan. Läs mer här:
https://doc.sccode.org/Classes/Impulse.html
https://www.daskeyboard.com/blog/guide-to-mouse-polling-rate/