Laboration 5 - uppgift
Uppgiften går ut på att skapa en ambient musiksonifiering till en animerad lobby för att skapa en föränderlig musik som påverkas av tidpunkt på dagen och olika data. Er uppgift är att skapa procedurellt ljud för den information som skickas till SuperCollider via OSC.
Den första uppgiften är att bestämma vilken typ av miljö ni skapar ljudet för. Är det ett kaffe med bönor från hela världen för de som verkligen vill sitta och njuta av en kopp riktigt gott kaffe, eller är det en trendig hotellobby, eller är det ett snabbmatställe med intressant japansk-mexikansk fusion? Eller vad är er idé? Tänk på att det är er idé ni ska designa ljuden för.
Funktionen i ljudet ska vara:
- Tydliga skillnader i ljud/musik mellan olika tidpunkt på dagen, en sonifiering av tiden alltså:
- Morgon (klockan 8-11)
- Lunch (klockan 11-13)
- Eftermiddag (klockan 13-17)
- Kväll (klockan 17-20)
- Happy hour (klockan 20-23)
- En sonifiering när antalet personer ökar/förändras i lobbyn.
- En sonifiering av temperaturen i lokalen. Temperaturen påverkas av både tidpunkt på dagen och antal personer i lokalen.
Här finns laborationskompendiet: la5_ambience.pdf.
Och här finns grundkoden för SuperCollider i en zip-fil: la5_ambience.scd.
"Animationen":
- Processing-koden lobby.zip
- Zip-filen innehåller en Processingfil (lobby.pde) och en mapp med bilder i (images/*.png) som behövs för att koden i Processing ska funka.
- Processing kan laddas ner här https://processing.org/
- I Processing behöver sedan oscP5 installeras. I Processing välj Sketch -> Import Library -> Manage Libraries, och välj oscP5 och Install.
- "Animationen" startas genom att ni dubbelklickar lobby.pde och sedan klickar på "Play-knappen".
- I SuperCollider kan ni få klagomål om Greyhole.ar som inte verkar vara default i SuperCollider. Ni kan antingen ta bort den raden och bara köra reverbet utan ekot, eller installera extensions i SuperCollider: http://supercollider.github.io/sc3-plugins/