Litteratur
En tämligen bra källa för interaktionsdesign och ljud är boken Sonic Interaction Design av K. Franinovic och S. Serafin från 2013. Den är inte perfekt och/eller heltäckande, så kursen kommer också att använda olika aktuella forskningsartiklar. Vidare kommer relevanta länkar också att läggas till på denna sida.
Här finns boken Sonic Interaction Design som pdf.
SuperCollider
För laborationerna använder kursen genomgående realtidsljudsyntesmiljön SuperCollider: https://supercollider.github.io/. Här följer några relevanta och användbara länkar:
OSC - Open Sound Control
- https://opensoundcontrol.stanford.edu/
- https://en.wikipedia.org/wiki/Open_Sound_Control
- OSC och JS
- OSC och Unreal
- https://thomasfredericks.github.io/UnityOSC/
- Processing och OSC
Film- och spelmusik
Sonifiering
- Om sonifiering av monitorering av dynamiska processer från Interactive Sonification Workshop 2019 ISon2019-01-Ronnberg.pdf
- Om sonifiering och ljudupplevelse i publika miljöer Designing the user experience of musical sonification in public and semi-public spaces
- Om interaktion och sonifiering HuntHermann2004.pdf
- The Sonification Handbook
- Sonification Design - From Data to Intelligible Soundfields
- ICAD - International Community for Auditory Display
- Proceedings from the International Conference on Auditory Display (ICAD)
- Proceedings of the Interactive Sonification Workshops
Sonic interaction design
- Sonic interaction design: https://en.wikipedia.org/wiki/Sonic_interaction_design
- Info om ljudlogotyper: https://soundlogo.wikimedia.org/learn-more/
- Sound design: tell a story without using words https://soeliok.com/en/blog/sound-design-tell-a-story/
- Basic Semantics of Product Sounds http://www.ijdesign.org/index.php/IJDesign/article/view/957/473
Blandade länkar
- Hans Zimmer & Renzo Vitale BMW Concept i4
- Renzo Vitale Designing The Future Sound Of Electric Mobility
- Wikimedia om ljudlogotyper
- Wikipedia om Alarm fatigue
- Wikipedia om Banner blindness