Tumregler: dykaupp

Sidan uppdaterades senast: 2005-07-19


[ Hoppa direkt till textinnehållet ] [ Hjälp ] [ Tillgänglighetsinformation ]
Gå till LiU.se

Dyka upp

Många hamnar mitt i din sajt genom att klicka på en länk från någon annan sida. Till exempel från en sökmotor, eller från en reklambanner. Nedan har jag varit på expressens sajt, och klickat på en reklambanner. Jag har hamnat på en ny sajt som presenterats i ett nytt fönster ovanpå det gamla fönstret.

  • Men var har jag hamnat? För att svara på det, så bör du ha din logotyp på alla sidor.
  • Var i sajten har jag hamnat? Du bör markera det tydligt i menyn.
  • Hur kommer jag till förstasidan? Du bör ha "startsida" i menyn, och dessutom göra logotypen klickbar så att den leder till förstasidan.
  • Var är det som utlovades i annonsen? Om det är din egen länk som leder till din sajt så ska den leda direkt till rätt sida. Den ska inte leda till förstasidan.

I sajten på bilden visas en meny till vänster, och innehåll (tävlingen) till höger. Men man kan inte se på menyn var man har hamnat. Det finns inte heller någon logotyp som visar vilken sajt man har hamnat på. Däremot har man hamat direkt vid det innehåll som annonserades på den banner som klickades för att nå sidan, vilket är bra

Komma dit

Utöver annonser och sökmotorer kan användaren dyka upp via länkar från sin bokmärkeslista, och från vanliga länkar från andra sajter. Dessutom kan användaren dyka upp via en gammal länk, till en sida som du har flyttat på

  • Inkommande länkar från andra sajter: Tänk på att använda re-direct om du flyttar på sidor. Annars fungerar inte gamla länkar till din sajt.
  • Bokmärken: Om du använder "frames" på fel sätt fungerar inte bokmärken. Använd CSS istället. Tänk på att sidans titel (som du anger med "title" taggen) ska passa i en bokmärkeslista.
  • Sökmotorer: Tänk på att sidans titel (som du anger med "title" taggen) ska passa i en lista med sökresultat. Du kan använda taggen "META description" för att ge sökmotorn en bra sammanfattning av sidan att visa.
  • Annonser: Tänk på att länka direkt till sidan som innehåller det du annonserat. Länka inte till förstasidan istället.

Första sidan

Förstasidan är kanske allra svårast att utforma. Du måste presentera..

  • Var användaren är
  • Innehåll
  • En översikt över sajten

... på en sida. Dessutom måste det viktigaste synas över sidans nederkant, det vill säga utan att skrolla. På sidan nedan har man dessutom ansträngt sig för att du ska känna dig välkommen, med en stor illustration.

Boo.com hade en stor logotype på förstasidan, några annonser som visade innehåll, samt en menyrad som gav en översikt över sajten.