Informaitonsarkitektur: sökfunktionen

Sidan uppdaterades senast: 2005-07-19


[ Hoppa direkt till textinnehållet ] [ Hjälp ] [ Tillgänglighetsinformation ]
Gå till LiU.se

Olika sätt att söka på

Det finns i grunden fyra olika sätt att söka efter information på en webbsajt. De olika sätten att söka på har lite olika fördelar och nackdelar, och använder sig av olika sidelement och funktioner på sajten.

För det första kan man navigera en struktur, genom att använda menyer, och strömmar som alltid leder till samma del av sajten. Man kan även söka på en sida, och använda sig av den statiska strukturen. Till exempel kan man känna till att kulturnyheter alltid presenteras längst ner på sidan.

  • Användarna måste veta vart dom vill gå.
  • Användaren måste förstå hur du kategoriserar saker.
  • Användaren kan lära sig var saker ligger

Användaren kan också söka genom att surfa en hypertext, och gå via länkar till relaterat material.

  • Användaren kan tappa bort den väg som tagits gnom materialet. Då kan det bli svårt att hitta samma väg igen, senare.
  • Användaren kan gå vilse i sajten, och plötsligt inte veta var i sajten han eller hon är.
  • Förklaringar och relaterad information finns enkelt tillgänglig

Användaren kan också titta på en ström, och vänta på att informationen ska dyka upp där. Som till exempel i en nyhetssändning på TV.

  • Användaren kan vara passiv
  • Användaren kan missa något, om hon eller han tittar på något annat när informationen passerar.
  • Informationen kan vara svår att hitta igen, när den passerat förbi i strömmen.

Användaren kan också använda den sökfunktion du tillhandahåller på din sajt.

  • Användaren måst känna till rätt nyckelord, det vill säga vad du kallar saker för. Det kan underlättas med hjälp av synonymringar.
  • Användaren måste veta vad han eller hon är ute efter, ganska exakt.
  • Användaren måste vara aktiv

Sökfunktionen

Sökning med hjälp av sökfunktionen kan ses som en sekvens av sex steg. Först formulerar användaren en sökning, och sedan initierar användaren den sökningen. Då tolkar systemet användarens sökning och presenterar ett resultat. Användaren kan sedan ändra sin fråga, och använda resultatet.

1. Formulera en sökning

Användaren börjar med att formulera en sökning. En vanlig enkel sökning har bara ett fält, där användaren kan skriva vad som helst.

  • Fält: Sökningen kan också ha flera fält, för expertanvändare, till exempel datum och nyckelord.
  • Du måste också bestämma om systemet sedan ska tolka frågan som en fras, eller som separata ord. Till exempel, om användaren skriver "George Washington". Om det då tolkas som två sökord, så får man även resultat om George Bush, och Washington DC.
  • Resultatets storlek: Du kan även låta användaren bestämma hur många sökresultat som ska visas på varje sida.

2. Påbörja sökningen

Användaren kan påbörja sökningen explicit genom att trycka på en knapp. Eller, så kan sökningen påbörjas när användaren skriver in sitt sökord. Till exempel så kan sökresultat presenteras och minskas för varje bokstav användaren skriver in.

3. Systemet tolkar användarens sökning

Förutom att tolka sökningen som en fras eller som olika sökord, så kan systemet göra ett flertal saker för att ge ett bättre sökresultat. Alla dessa saker kräver arbete, men kan öka antalet lyckade sökningar.

  • Synonymring: Du kanske konsekvent har använt ordet "SVT1" i din TV-sajt om TV-kanaler. Men användarna kanske tror att det heter "TV1" eller "Kanal 1" eller "ettan". Genom att definiera en synonymirng berättar du för sökmotorn att orden ska tolkas som samma ord i sökningen.
  • Hierarki: Användaren kanske har sökt efter kycklingrätter, men du har bara en träff på det. Då kanske du även vill inkludera andra fågelrätter i resultatet. I så fall behöver du en hierarkisk ordlista, där du anger vad som är mer specifikt, och vad som är mindre specifikt.
  • Relaterade träffar: Ibland kan du vilja ge användaren träffar om saker som är relaterade till sökningen, utan att relationen är hierarkisk. Till exempel kan du vilja komplettera en sökning om "star wars skiva" i en affär, med spel och plastfigurer.
  • Naturligt språk: Genom att låta användaren skriva frågor, kan du få veta om det är en faktafråga "Vad är..", eller till exempel en fråga om hur man gör något "hur...\.
  • Stavning: Om du har en affär kanske du vill ge användaren sökresultat även om varan är felstavad i sökningen.
  • Ändelser: Du kanske vill ge samma resultat om man söker på "bil" som "bilar". Då behöver du hantera ändelser i ord.
  • Fonetik: Särskilt när det gäller namn så kan du vilja basera sökningen på hur det låter, snarare än hur det stavas. Du kan till exempel vilja presentera "öhrn" även när sökningen gjordes på "örn".

4. Presentera resultatet för användaren

När sökningen bearbetats, så måste resultatet presenteras för användaren. Det kan då sorteras på olika sätt. Vanligtvis visas inte hela informationen. Istället visas en lista med en sammanfattning av information från olika objekt.

  • De kan sorteras efter relevans. Det kräver givetvis att du bestämt hur systemet ska bedöma relevans.
  • De kan också sorteras till exempel i bokstavsordning, eller efter datum.
  • Du kan gruppera resultaten efter kategori, till exempel kan en sökning på "hårddisk" ge resultat i kategorierna interna, externa, fläktar, och pressmeddelanden. Det är oftast bättre än att presentera resultat från alla kategorier huller om buller.
  • Ett annat sätt att presentera resultaten är så kallad social navigering. Då presenterar du de resultat överst, som andra som gjort samma sökning har valt. Du kan även använda den metoden för att presentera relaterade resultat, som de andra personerna också valt, i andra kategorier. Det används ofta av nätbutiker. Då presenteras de relaterade resultaten ofta på produktsidan.

5. Modifiera sökningen

När användaren sedan fått resultatet så kanske han eller hon vill justera det. Det kanske blev för få resultat, eller för många. Eller så kanske det blev fel sorts resultat. Det är ofta bra om sökfunktionen kan ge tips till användaren, till exempel "Vi hittade inga skivor av CDOAS, menade du CDOASS? (10 träffar)". I exemplet nedan har Ask Jeeves presenterat alternativa sökningar för sökningen "Who is George Bush?". Att presentera dessa alternativ kräver oftast att du använt tekniker från steg 3 för att tolka frågan. Men det kan också ha gjorts manuellt, för vanliga frågor.

Sökresultat kan till exempel kompletteras med en sidebar med relaterade sökfrågor. Där kan man presentera relaterade sökfrågor i kategorier som till exempel begränsa din sökning, utöka din sökning, eller relaterade namn(om sökningen gäller ett namn).

6. Använd resultatet

När användaren är klar, så kanske resultatet ska användas på något särskilt sätt, som du kan stödja. Till exempel kanske användaren vill skriva ut, spara, eller skicka vidare resultatet med e-post. Eller så vill många användare importera resultatet i något specifikt program.