En bra sökfunktion levererar de texter en användare söker efter. För att uppnå det räcker oftast inte en enkel sökfunktion som matchar användarens sökord mot texter.
På bilden har jag sökt efter en hårddisk i en nätbutik som säljer datortillbehör, genom att använda "hårddisk" som sökord. Men finns det verkligen inga hårddiskar i affären? Om jag istället skriver "*hårddisk" så dyker det upp en lång lista på hårddiskar. Nätbutiken förklarar detta i texten under sökrutan, där användaren uppmanas att lära sig "jokertecken", för att kunna använda sökfunktionen. Det bryter mot användarens "mentala modell", det vill säga hur användaren tror att nätbutiken fungerar. Troligtvis går de flesta någon annan stans istället för att läsa mer om vad "jokertecken" kan vara. Nätbutiken har nu gjort om sin sökfunktion.
Nedan kan du se resultatet av att söka efter en handdator hos en tillverkare. Jag vill veta vilka modeller som finns, och få produktinformation om dom. Istället får jag en lista med pressreleaser... Sajten borde ha presenterat sökresultatet under olika rubriker, till exempel pressreleaser och produkter.
Jag vill veta vilka regler som finns för delad vårdnad av ett barn, och söker på myndighetens sida. Men finns det verkligen ingen information om det?
Det jag inte visste, och inte fick veta på sidan, är att det heter "gemensam vårdnad". En ny sökning ger fler resultat. Sökfunktionen borde ha använt en så kallad synonymring, som matchar sökord mot en synonymlista.