Läsa och begrunda - teoretisk ram, relaterat arbete, genomförande, resultat, diskussion, slutsats och vidare studier
Till seminariet ska ni läsa vidare i exjobbsrapporten och granska den mer på djupet. Dessa hittar ni under Gruppindelning. Ni gör detta parvis, eller enskilt.
Fokus för seminariet är
- Teoretiskt ramverk/relaterat arbete,
- Genomförande av arbetet (dvs metodavsnitt, beskrivning av olika forskningsmetoder, eventuella försökspersoner, procedur för experiement, implementation av kod, osv)
- Resultatpresentation,
- Diskussion, beroende på den metodologiska riktningen på ett arbete kan ibland resultat och diskussion blandas till en text vilket i en del texter kallas för Analys
- Slutsats
- Vidare forskning
Frågor som stöd till ert arbete
Följande frågor är till stöd för ert läs- och bedömningsarbete
- Hur kopplas de olika teorierna till varandra, och till syfte/frågeställningar?
- Har författarna gjort välgrundade metodologiska val?
- Hur väl är genomförandet beskrivet? Går arbetet att reproducera baserat på denna information?
- Hur tydligt presenteras resultaten, anges beskrivande data såväl som eventuella statitiska resultat? Används korrekta analytiska metoder för att presentera resultaten? Går det att förstå de metodologiska valen som ligger till grund för resultatpresentationen?
- Diskuteras resultaten på ett tillräckligt sätt? Framgår det tydligt vad som är författarnas åsikter eller tolkningar och vad som är konkreta intersubjektivt verifierbara resultat? Diskuteras genomförande och metodologiska val? Diskuteras validitet och reliabilitet? Placeras resultatet i ett större sammanhang vilket refereras till andra arbeten?
- Hur väl stämmer slutsatsen mot resultat och diskussion? Presenteras "lagom" och korrekta slutsatser baserat på resultat, eller drar författarna för långtgående och stora slutsatser? Svarar slutsatsen mot syftet och frågeställningarna?
- Beskrivs vidare forskning som placerar arbetet i ett större sammanhang och som pekar mot nya intressanta områden, och som (i viss mån) också visar på eventuella brister eller begränsningar i det presenterade arbetet.
Vid seminariet
Varje seminarie sker i kvartsklass. Allt förarbete till seminarierna sker parvis, eller enskilt. Vid seminariet:
- diskutera Teoretisk ram och Genomförande (enligt beskrivningen ovan), hur dessa hänger ihop, korrektheten i metodologiska val och hur den röda tråden dem emellan fungerar.
- diskutera Resultat, Diskussion och Slutsats (samt Vidare forskning) hur dessa hänger ihop, korrektheten i analysmetoder samt slutsatser och hur den röda tråden dem emellan fungerar.
- Avslutningsvis finns tid för frågor och allmän diskussion.